Wednesday, June 22, 2011

New York City

Ako všetci vieme, USA je obrovská krajina s množstvom diverzít, preto sa ako celok veľmi posudzovať nedá. Alebo teda- bolo by to na škodu. Možnosť spoznať jedno z najvýznamnejších miest na svete ma lákala veľmi dlhý čas. Vďaka mojej rodine a kamarátke sa mi tento sen splnil.

Všetko začalo rozhovorom na Skype: "Mamíííí, čo keby som si nekúpila tie drahé šaty na Prom? Ja by som radšej do New Yorku!" Nedávala som tomu veľkú nádej, no čo ak by to predsa len vyšlo? Po niekoľkých rozhovoroch plných prehováraní, uisťovaní, že sme spolu s Aničkou (výmenná študentka z Česka) rozumné a teda si budeme dávať veľký pozor, sa naši zhodli: "OK, aké by to bolo, keby že opustíš USA bez návštevy New Yorku?!" O niečo menej než 2 mesiace sme už sedeli v lietadle.





Jablko? Šťavnaté/ suché, zrelé/ nedozreté, kyslé/ sladké, zelené/ červené/ žlté, lesklé/ matné, špinavé/ umyté, zdravé/ napadnuté červíkom, čerstvé/ hnilé...a ešte k tomu aj velké. O tom je New York. Veľké jablko so všetkým, čo k nemu patrí.

Mesto dýchajúce históriou. Uvítacie centrum pre emigrantov z Európy hlavne v 20. storočí. Mnoho starých budov, kostolov...vlastne tu sa kostoly začali podobať na tie naše. V Oklahome to boli len nejaké kultúrne domy. Tu? Obrovské chrámy.

Mnoho ľudí z celého sveta sa sem bezhlavo sťahovalo v snahe splniť si svoj "Americký sen". Nie každý mal šťastie. Dôkazom je mnoho nevidených bezdomovcov. Nevidených, pretože ich nestretnete len tak bežne na Times Square. NYC nie je len o bohatých častiach. Nie je to len o vysokých mrakodrapoch, biznismenoch...niekto čistí ulice, rozdáva reklamné letáky, nosí poštu, ponúka bicykle na prenájom, alebo sa prechádza s nápisom "I need any money for weed." Takmer ako všade inde na svete.

New York nie je rasistický. Žije tam neskutočný počet rás, národností...ľudia z úplne celého sveta. A taktiež mnoho turistov. Češtinu sme rozoznávali každý deń. Len tak, mimochodom, na ulici.


Taxíky. 12 500 v celom New Yorku. Žlté. Viacerých veľkostí. Asi najpoužívanejšia doprava v meste, niekedy ich bolo na ceste oveľa viac než áut.


 
Paneláky so schodiskami "z okna do okna". Také tie seriálové. Boli naozaj úplne všade.Netuším, na aké účely slúžia, no hádam si tí ľudia nelezú do okien.



Výhliadkové autobusy. Tie sú tiež všade. Ak ste v meste nováčikom, určite by som ich odporúčila, aj my sme ich skúsili. V akcii kúpite 2-dňový lístok na Downtown, Uptown, Brooklyn, Night tour a plavbu loďou spolu za necelých 50 dolárov na osobu, so sprievodcom. Je to takzvaný Hop-On Hop-Off autobus, môžete kedykoľvek vystúpiť a nastúpiť na ktorýkoľvek autobus rovnakej spoločnosti (premáva každých 15 minút).
  
Madame Tussauds alebo múzeum voskových figurín. Za 40 dolárov/dospelý to stojí, zažijete množstvo zábavy a nadšenia pri pohľade na všetky celebrity. Súčasťou prehliadky je aj 4D kino (asi 30 minút).



Hotel Plaza. Pamätáte si na Sám doma 2: Stratený v New Yorku, na luxusný hotel, v ktorom si Kevin užíval Vianoce, zatiaľ čo celá rodina bola na Floride? Áno, aspoň teda zvonku vyzerá tak úžasne ako vo filme. Zopár krokov od hotela a ste v južnej časti Central Parku, tiež známeho z filmu Sám doma.



Socha slobody. Pre mňa nie tak špeciálna, ale vyfotili sme sa spolu :) . Možete sa dostať aj do jej koruny, keď si teda vystojíte dlhočizný rad (na to som si radšej netrúfala).


Empire State Building. Za 22 dolárov sa dostanete nahor, obkukáte mesto, odfotíte sa a idete späť.



Times Square. Námestie plné reklám a drahých reštaurácií. Pre mňa srdce New Yorku. Na Times Square to proste žije.



New York je síce trošinku drahšie mesto, ale nie je to nič strašné. Pokiaľ si nepotrpíte na luxus, najete sa aj za 5 dolárov. Jedlo je pestré, a hlavne čerstvé a chutné.

New York má štýl. Je to mesto, v ktorom si viem predstaviť svoj život. Nie je to o všetkých WOW pamiatkach. Rozmanitosť kultúr, jazykov, ľudia ale hlavne životný štýl robia New York New Yorkom.

6 comments:

  1. Silvika, tvoj prispevok som precitala jednym dychom. Tesim sa na dalsie zaujimavosti.

    ReplyDelete
  2. Sylvie, uzasne citanie, tesim sa, ze som objavila tvoj blog! New York je jeden z mojich cestovatelskych snov, snad sa mi podari dostat sa tam..laka ma na nom najma to multi-kulti, ktore opisujes..idem poprezerat ostatne tvoje posts, tesiiiim :)) papa, Evi

    ReplyDelete
  3. New York urcite kazdemu odporucam, pre mna to bolo uzasne! Dakujem Evka :)

    ReplyDelete
  4. Jeminenky, New York je moj tajny sen!! ktovie ci sa mi niekedy splní...Sylvi, krásny príspevok aj celý tvoj blog!! tesim sa na nové prispevky a drzím palce!!paaaaaaaa

    ReplyDelete
  5. Slavka, určite raz, odporúčam na 100000%! Je to jednoducho "place to be". Ďakujem za krasny komentárik :)

    ReplyDelete