Wednesday, June 8, 2011

USA a jedlo v kuchyni

Pred odchodom do USA som sa snazila zistit co najviac informacii aj o tradicnych potravinach v danom state. Pamatam si, ze pri Oklahome som nasla nieco ako jahody a obilie. Pravdou je, ze Oklahoma je polnohospodarskou krajinou, no vela "cerstvych" potravin by ste hladali marne.




V USA som jedla dobre "slovenske" jablko asi 2-krat. Inak su takmer vsetky "navoskovane", s umelou a neuplnou chutou. Maliny a jahody nechutia ani zdaleka ako tie cerstvo odtrhnute z babickinej zahrady (so zatvorenymi ocami by som zrejma netusila, ze som jedla maliny), hrozno, banany, mandarinky, pomarance, citrony, chutia priblizne rovnako, ved aj my ich mame z dovozu. Paprika je stale paprikou, brokolica brokolicou, salat salatom, no paradajky...akosi...vodou napustene.


Vzdycky som si myslela, ze zijem dost nezdravo. S nasou tradicnou slovenskou kuchynou sa ani inak neda. A potom som prisla do Ameriky. VSETKO najdete v konzerve. To VSETKO je bez chute, s obrovskym mnozstvom konzervantov. Polievky, zelenina, puding, ovocie... nepredstavitelne mnozstvo cukrov/ sodika. Vopred pripravene mrazene jedla... mrazena brokolica so syrom (zrejma to nie je skutocny syr), mrazena ryza, rozne dezerty, ci HOTOVE jedla, ktore staci ohriat v mikrovlnke, na makkom, umelohmotnom tanieriku, so sackom na vrchu...takzvane TV Dinners. Jedla zo sackov...vsetky tie instantne cestoviny, ryza, zemiakova kasa v prasku. Plne tuku, ziadne vyzivne latky. Na Slovensku som sa teda stravovala celkom zdravo.

4 comments:

  1. Ahoj Silvika, s velkym zaujmom som precitala tento tvoj prispevok. So vsetkym , co si napisala plne suhlasim. Obdobne je to aj v Anglicku:(. Na nasej asi len ja varim "riadne" (domace) jedlo a o zakuskoch uz ani nehovorim. Moja dcerka zila rok nedaleko Chicaga a presne to iste hovorila. Ked niekedy nieco uvarila alebo napiekla, tak deti aj domaci jedli, ale pani domaca si radsej dala umeliny z obchodu:(. No a ked som sa jej opytala , ci oni nemaju v nedelu klasicky obed (ako je zvykom u nas, polievka, hlavne jedlo pri pekne prestretom stole, cela rodina pokope atd.) , tak mi odpovedala, ze u nich v nedelu obed vyzera asi tak, ze Jimmy (domaci) zajde do megacu a doniesie v sackoch porciu jedla pre kazdeho. Domaca to prelozi na tanier a zjedia to a eto vsjo:). Ina znama mi hovorila, ze ked bola za synom v New Yorku, tak mala strasnu chut na zakusok, ked isli okolo cukrarne. Syn ju v dobrom odhovaral, ale ona chcela i tak skusit.Tak jej ten zakusok kupil, ale ani ho nedojedla. Naoko krasne, ale chut o nicom doslova nejeditelne:).Uz som tvojou sledovatelkou a netrpezlivo budem ocakavat tvoje prispevky spoza velkej mlaky:)Vsetko dobre zela Ada

    ReplyDelete
  2. Aďka, máme určité zvyky a tradície, na ktoré sme zvyknutí, pre nás je to všetko ostatné trochu divné, pre nich ani nie, keďže nič iné nepoznajú. S NYC mám trochu iné skúsenosti, skúsila som aj cheesecake, bol OK, len by som čakala trchu iný crust, no inak sa nedá povedať, že bol zlý (asi záleží podľa miesta). Každopádne, dávate mi inšpiráciu na písanie, čiže o ďalších veciach potom :). Sledujem Vás už od začiatku Vášho blogu (teda ešte predtým na MMB), prajem veľa šťastia v pokračovaní. :)

    ReplyDelete
  3. Sylvie, moja oblubena temicka! .) Ja som sa v zahranici (este ako pubertacka) vzdy nadchynala kolko "uzasnych" a lakavych potravin vidim na pultoch v potravinach a s velkym ocakavanim niecoho uzasne chutneho som si pokupila vsakovake konzervy a mrazene "dobrutky"..sklamanie na seba nenechalo dlho cakat, umelym chutiam som neprisla na chut a naucila som sa radsej varit a vazit si maminu kuchynu, nad ktorou som ako pubertacka ohrnala nos :) brasko zije v usa uz dlho a minule sme sa na temu varenie v americkych domacnostiach bavili..z jeho pohladu to vraj vobec nie je take strasne, zevraj amici naozaj nejedia tolko jedal v mekacoch a roznych fastfoodoch ako si my europania o nich myslime..no k debatke o konzervach a polotovaroch sme sa az tak detailne nedostali, budem musiet povyzvedat :) pre mna je varenie "from scratch" bezna vec, no netvrdim, ze som v zivote nepouzila konzervu, naopak, napriklad strukoviny si kupujem uz hotove, varit ich mi pride ako naramna strata casu :)) podobne ako Adrika, tesim sa na dalsie tvoje prispevky..pekny dnik, wherever you are!

    ReplyDelete
  4. Dakujem za mily komentar :). Tak ako aj v Europe, aj v Amerike je kazdy stat odlisny. V Arizone a Texase maju velky vplyv Mexicania, v severnejsich statoch Kanada, stred je ovplyvneny suchom, neurodnostou a mnozstvom tornad. Vsetci maju osobitu, nejednotnu kuchynu. Niektore domacnosti varia viac, ine sa radsej stravuju vonku. Mnoho ludi, kultur, chuti...Kazdy je iny. Ludia v Oklahome a Texase boli oblejsi, v NYC to bolo zase opacne. Oni tam zili celkovo zdravsie (NYC). Dost sa mi teraz mrazene jedla z obchodov a konzervy hnusia, no nehovorim, ze ich nikdy nebudem jest, len sa im teraz snazim vyhybat, ak nemusia byt, nepozivam ich. :)

    ReplyDelete